Phishing

Online svindel

Phishing (udtales “fishing”) er en teknik til onlinesvindel, som anvendes af kriminelle til at snyde dig til at afsløre dine personlige oplysninger. Det sætter tyven i stand til at:
  • Ansøge om og få kredit i dit navn
  • Tømme din bankkonto og foretage indkøb op til grænsen på dine kreditkort
  • Fjerne penge fra dine konti.
  • Bruge en kopi af dit debetkort til at hæve kontanter fra din checkkonto ved pengeautomater forskellige steder.

Advarselstegn

Det er et sandsynligt tegn på svindel, når du bliver bedt om at:
  • Give personlige oplysninger til en ukendt kilde.
  • Kontrollere dine kontooplysninger med truslen om annullering af din konto.
  • Sælge en vare med løftet om en betaling, der er højere end det, varen er værd.
  • Foretage direkte pengedonationer.

Et godt råd: Brug altid kreditkort til at foretage onlinekøb. Brug aldrig pengeoverførsler som Western Union.

Her er et par eksempler på phishing, en der gerne vil giftes med mig og en der fisker efter dine oplysninger.
 
          Flere oplysninger om tegn på phishing Efterhånden som phishing-angrebene bliver mere og mere avancerede, bliver det desværre mere og mere vanskeligt for den almindelige bruger at afgøre, om en e-mail eller et websted er svigagtigt. Derfor bruges phishing-systemer så meget og med så stor succes af de kriminelle. Mange falske e-mail-meddelelser og websteder har f.eks. links til rigtige virksomhedslogoer for velkendte varemærker, så de ser legitime ud. Her følger nogle af de ting, du kan gøre for at beskytte dig selv:
  • Anmodninger om personlige oplysninger i en e-mail-meddelelse    De fleste legitime virksomheder har en politik om, at de ikke anmoder om personlige oplysninger via e-mail. Du skal altid være på vagt over for meddelelser, hvor du bliver bedt om personlige oplysninger, selvom de ser tilforladelige ud.
  • Hastende karakter    Phishing-e-mail-meddelelser er normalt formuleret på en høflig og venlig måde. De forsøger oftest at få dig til at besvare meddelelsen eller klikke på linket i meddelelsen. For at få flere svar forsøger de at give dig en følelse af, at det haster, så du svarer omgående uden at tænke dig om. Falske e-mail-meddelelser er ofte ikke rettet til dig personligt, sådan som meddelelser fra din bank eller e-handelsvirksomheder normalt er det.
  • Vedhæftede filer     Mange phishing-systemer beder dig åbne vedhæftede filer, som kan inficere din computer med virus eller spyware. Hvis spyware overføres til din computer, kan den registrere de tasteanslag, du bruger til at logge dig på dine personlige onlinekonti. Hvis du vil se en vedhæftet fil, skal du gemme den og scanne den med et opdateret antivirusprogram, inden du åbner den. For at beskytte din computer blokerer Outlook automatisk vedhæftede filer af bestemte filtyper, der kan sprede virus. Hvis Outlook registrerer en mistænkelig meddelelse, blokeres vedhæftede filer af enhver type i meddelelsen.

  • Falske eller mistænkelige links    Personer, der opretter phishing-meddelelser, er så dygtige til at oprette misvisende links, at den almindelige bruger ikke kan gennemskue, om et link er legitimt. Det er altid bedst at skrive den webadresse, som du kender i browseren. Du kan også gemme den korrekte webadresse i browserens Favoritter. Kopiér eller indsæt ikke webadresse fra meddelelser i browseren. Der vises sikkerhedsadvarsler i følgende situationer:
    • Du har et dokument åbent, og du klikker på et link til et websted med en adresse, der kan indeholde et efterlignet domænenavn.
    • Du åbner en fil fra et websted med en adresse med et potentielt forfalsket domænenavn. Der vises en sikkerhedsmeddelelse. Læs meddelelsen, og foretag de ønskede valg.
    • Du kan derefter vælge, om du vil fortsætte med at besøge webstedet. I denne situation anbefales det, at du klikker på Nej i sikkerhedsmeddelelsen. Denne funktionalitet hjælper dig med at beskytte dig mod homografangreb.
    • Hvis filteret uønsket e-mail ikke kategoriserer en meddelelse som en uønsket e-mail, men phishing, modtages meddelelsen i indbakken, men eventuelle links i meddelelsen deaktiveres, og du kan ikke bruge funktionerne Svar og Svar alle.
    • Hvis Filter for uønsket e-mail vurderer, at meddelelsen er både uønsket e-mail og phishing, sendes meddelelsen automatisk til mappen Uønsket e-mail. Alle meddelelser, der overføres til mappen Uønsket e-mail, konverteres til almindeligt tekstformat, og alle hyperlinks deaktiveres. Funktionerne Svar og Svar alle deaktiveres. Oplysningspanelet advarer dig om denne ændring i funktionaliteten.
    • Hvis du klikker på et link, som er blevet deaktiveret i en phishing-meddelelse, vises dialogboksen Outlook Sikkerhed. Foretag de ønskede valg.
  • Hyperlinkmasker    Selvom det link, du opfordres til at klikke på, indeholder en del af eller hele navnet på en rigtig virksomhed, kan linket være maskeret. Det betyder, at det link, der vises, ikke fører dig til den pågældende adresse, men til et andet sted, normalt et fupwebsted. Når du hviler markøren på linket i en Outlook-meddelelse, afslører det eventuelt en anden numerisk internetadresse. Det bør gøre dig mistænksom. Du skal dog være opmærksom på, at også linket i boksen med gul baggrund kan være forfalsket, så det ligner en troværdig webadresse.
  • Homografer    En homograf er et ord med samme stavemåde som et andet ord, men med en anden betydning. På en computer er et homografangreb en webadresser, der ligner en velkendt webadresse, men som faktisk er ændret. Formålet med falske weblinks i phishing-systemer er at snyde dig til at klikke på linket.

    Kilde: Microsoft

PC Doktoren Siden 2002 • 26834680 • info@pc-dr.dk • CVR 26604605

Translate »
Scroll Up